Rabu, 18 November 2020

Sejarah Sayid Achmad bin Idris Alhasany



بسم الله الرحمن الرحيم  
 
اَلْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَـمِيْن وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى أَشْرَفِ الأَنْبِيَاءِ وَالْـمُرْسَلِينَ سَيِّدِنَا مُحَمَّد وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ. فِي كُلِّ لَـمْحَةٍ وَنَفَسٍ عَدَدَ مَا وَسِعَهُ عِلْمُ الله . أَمَّا بَعْدُ

Alhamdulillah bersyukur kehadrat Allah ـ kerana dengan taufiq dan inayahNya saya  telah diberi kekuatan menulis sebuah kerja khusus,yang memaparkan serba sedikit tentang Sayyid Ahmad ibn Idris Alhasany 
Saya memilih untuk mengkaji tentang kerana beliau merupakan pengasas Tariqat Ahmadiah yang dahulunya pernah menggegarkan dunia semasa di bawa oleh anak muridnya yang paling dikasihi beliau,Sayyid Muhammad ibn Ali al Sanusi .Sebuah kerajaan telah di bina di bumi Libya yang menjadikan al Quran dan al Sunnah sebagai pegangan utama perlembagaan mereka. Khalifah-khalifah mereka tergolong daripada ulama-ulama muhaddisin dan mufassirin yang terunggul pada zaman mereka.

Moga-moga apa yang telah saya kaji ini membawa manfaat kepada yang membaca. Sekalipun saya bukanlah orang yang layak dalam bidang ini namun di atas dasar kerja khusus dan semangat ingin mencuba saya mempersembahkan hasil kajian saya.

Saya akur,berkemungkinan terdapat terjemahan yang tersasar dari maknanya yang sebenar dan perkataan-perkataan yang kurang tepat serta salah ejaan.Justeru saya memohon ampun dan maaf atas sebarang kesilapan dan bersedia menerima sebarang teguran yang membina.

وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.

Syeikh al Masyaikh Sayyid Ahmad ibn Idris dilahirkan pada 21 Rejab 1163 Hijrah bersamaan 1750 Masihi di sebuah kampung terletak di Maisur,berdekatan dengan ibu kota Fas,di tepi laut Morocco.Beliau berasal dai keturunan yang mulia di Fas.

Nama beliau ialah Ahmad ibn Idris ibn Muhammad ibn Ali ibn Ahmad ibn Muhammad ibn Abdullah ibn Ibrahim ibn Umar ibn Ahmad ibn Abdul Jabbar ibn Muhammad ibn Yamluh ibn Masyish ibn Abu Bakar ibn Ali  ibn Hurmah ibn Isa ibn Salam ibn Marwan ibn Haidarah ibn Muhammad ibn Idris al Asghar ibn Idris al Akbar ibn Abdullah al Kamil ibn al Hasan al Muthanna ibn Sayyidina Hasan ibn Sayyidina Ali dan Fatimah al Zahra binti Muhammad Rasulullah SAW.

Beliau tidak pernah bermegah-megah kerana beliau merupakan daripada keturunan yang mulia iaitu nasab beliau yang sampai kepada Rasulullah ص.Ketika anak murid beliau,Sayyid Muhammad ibn Ali al Sanusi meminta beliau menulis tentang nasabnya,beliau dengan tegas bekata:

نَسَبِي الْكِتَابُ وَالسُّنَةُ،أُنْظُرْ إِلَيَّ، فَإِنْ وَجَدْتَنِي عَلَى الْكِتَابِ وَالسُّنَةِ ،فَقُلْ :أَحْمَدُ بْنِ إِدْرِيسَ عَلَى الْكِتَابِ وَالسُّنَةِ ،فَهَذَا نَسَبِي ،يَقُولُوا اللهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى :الْيَومَ أَضَعُ أَنْسَابَكُمْ ،وَأَرْفَعُ نَسَبِي ،أَلَا وَهُوَ التَّقْوَى.

Nasabku adalah Kitab dan Sunnah.Lihatlah kepadaku,jika kamu dapati aku berada di atas landasan Kitab dan Sunnah,maka katakanlah:Ahmad ibn Idris berada di atas landasan Kitab dan Sunnah.Maka inilah nasabku. Allah berfirman: Pada hari ini,Aku merendahkan nasab-nasab kamu dan meninggikan nasabKu,iaitu Taqwa.

Semenjak kecil lagi,beliau telah ditarbiah dan diasuh dengan didikan agama yang mantap.Pada awalnya,beliau telah menghafaz al Quran dan sebahagian matan-matan ilmu.Beliau mempelajari asas-asas ilmu secara talaqqi sewaktu dipelihara oleh saudaranya yang mulia, Sayyid Muhammad ibn Idris dan Sayyid Abdullah ibn Idris.

Di kota Fas,beliau belajar dengan ramai ulama’ secara talaqqi di Masjid al Qarawiyyin selama 30 tahun. Beliau begitu tekun dan bersungguh-sungguh melazimi pengajian ahli-ahli ilmu sehingga sanggup mengharungi pelbagai keperitan dan kepayahan untuk mendapatkan ilmu-ilmu dan sanad-sanad yang begitu besar manfaatnya.

Melihat kepada latar belakang pendidikan Sayyid Ahmad ibn Idris, ternyata beliau mempunyai sanad yang meangkumi semua bidang ilmu. Beliau juga banyak meriwayatkan Hadis Musalsal dan mempunyai sanad ‘Aali sehingga mendapat pengiktirafan daripada Syeikh Muhammad Ali al Syaukani, pengarang kitab Nail al Autar yang masyhur kerana mempunyai sanad yang ‘Aali pada zamannya. Sebagai contoh, di antara Sayyid Ahmad ibn Idris dan Imam al Bukhari, hanya mempunyai 9 perantaraan.
 
Di antara tokoh ulama’ besar yang menjadi gurunya ialah:

1.Syeikh Muhaqqiq Sayyid Muhammad al Tawudi ibn Saudah al Murri
2.Syeikh Muhammad Abdul Karim ibn Ali al Zahabi
3.Al ‘Allamah Abu Muhammad Abdul Qadir ibn Syaqrun
4.Al ‘Allamah al Lughawi al Ustaz Muhammad al Majidiri al Syanqiti
5.Al Qutb al Mu’ammar Sayyid Abdul Wahab al Tazi al Hasani
6.Syeikh Abu al Qasim al Fasi
7.Sayyid  Muhammad ibn Abu Bakar al Syili al ‘Alawi
 
Murid murid Sayid Achmad Bin Idris Alhasany

1.Sayyid al Toyyib ibn Muhammad ibn Idris
-Merupakan anak saudaranya.
2. Sayyid Muhammad Uthman al Mirghani
-Merupakan seorang ‘allamah yang mursyid.
3.Sayyid Muhammad ibn Ali al Sanusi
-Merupakan Al Hafiz dalam bidang hadis dan menguasai 50 bidang ilmu.
4.Sayyid Abdur Rahman ibn Sulaiman al Ahdali
-merupakan seorang yang alim dan hujjah al Islam.
5.Syeikh Zaidan ibn Muhammad
-merupakan salah seorang daripada keluarga al Qadhi.
6.Syeikh Ibrahim al Rasyid ibn al Qadhi Soleh
-merupakan seorang yang sentiasa menyampaikan sanad beliau selepas kewafatannya.
7.Syeikh Ali Abdul Haq al Qusi
8.Qadhi al Hasan ibn Ahmad al Dhamdi
9.Al Allamah Ahmad ibn Muhammad al Sowi al Misri al Khalwati al Maliki
10.Sayyid Syeikh Muhammad al Madani Zofir
11.Syeikh Muhammad al Majzub al Sawakini
-merupakan seoraang ulama’ Sudan yang masyhur dengan kasyaf,sodiq,karamah dan perkara yang mencarik adat.
12.Syeikh Muhammad ‘Abid ibn Ahmad ibn Ali al Sindi al Ansari al Madani al Hanafi
-Seorang Muhaddith dan musnid di Hijjaz serta seorang yang faqih dalam mazhab Hanafi.


Apabila kita meneliti senarai nama anak-anak muridnya,kita mendapati mereka semua adalah ulama’ besar pada zaman tersebut. Ini secara tidak langsung menunjukkan kehebatan Sayyid Ahmad ibn Idris dalam arena ilmu pengetahuan dan pentarbiahan. Oleh kerana itulah beliau layak dinobatkan sebagai Syeik al Masyaikh ataupun Ustaz al Asatizah (guru bagi segala guru) sepertimana yang disebut oleh Syeikh Soleh ibn Muhammad al Ja’fari.

Sayyid Ahmad ibn Idris س mempunyai kitab karangan yang banyak. Ada di antara kitabnya dibawa oleh anak-anak muridnya yang ditugaskan untuk berdakwah di tempat-tempat lain di serata dunia islam. Ada yang telah terbakar ketika berlaku kebakaran di dalam biliknya selepas kewafatannya dan yang masih tinggal hanyalah beberapa buah kitab yang dikumpulkan. Sebahagian daripadanya telah dicetak, manakala sebahagian yang lain masih kekal dalam bentuk tulisan tangan.

Di antara kitab karangannya yang masih tinggal dalam bentuk cetakan dan tulisan tangan ialah:

1.Tafsir Basmalah
2.Tafsir Surah al Fatihah
3.Tafsir Hizib yang pertama daripada surah al Baqarah
4.Tafsir ayat ‘inna al muslimin wa al muslimat’
5.al ‘iz al Masun fi Tafsir Surah al Tin wa al Zaitun
6.Tafsir Surah al Dhuha dan al Insyirah
7.Tafsir Surah al Kauthar
8.Tafsir potongan ayat-ayat al Quran
9.al Nafahaat al Rabbaniyah fi Syarh Hadith al Sunnah al Muhammadiyah ‘al Ma’rifah Ra’su Mali’
10.al Nafahaat al Kubra
11.Risalah Kaimiya’ al Yaqin
12.Syarh ‘Aqidah Imam al Syafi’i
13.Syarh Husul al Haqiqah bi Nuzm Usul al Toriqah li al Arif Billah Salman ibn Abi al Qasim al Ahdali
14.Risalah al Asas
15.Risalah al Qawaid
16.Risalah Perbincangan Sayyid Ahmad ibn Idris dengan Fuqaha’ Najd
17.Risalah mengenai Khalwat
18.Syarah Hadith ‘Solli Solata al Muwaddi’
19.Syarah Empat buah hadith iaitu:
a)al Din al Nasihah
b)Innama al a’malu bi al niat
c)al Halal al Bayyin wa al Haram al Bayyin
d)Min Husni al Islami al Mar’I tarkuhu ma la ya’nih
20.Syarah Qasidah Imam Junaid al Baghdadi di dalam ilmu tasawuf
21.al ‘iqd al Nafis fi Nuzum Jawahir al Tadris (kitab yang mengandungi jawapan-jawapan yang dijawab oleh Sayyid Ahmad ibn Idris di dalam majlis pengajiannya)
22.Risalah Mengenai Zikir
23.Risalah penolakan terhadap orang yang menggunakan pendapat akal semata-mata
24.Khutbah Nikah
25.Khutbah Dua hari raya dan Minta hujan
26.Risalah mengenai Tasawuf dan suluk
27.Ruh al Sunnah (Kitab ini mengandungi hadith-hadith pilihannya)
Ini merupakan kitab-kitab Sayyid Ahmad ibn Idris sebagaimana yang dinyatakan oleh cicitnya Sayyid Ahmad Mustafa.

Dakwah beliau adalah dengan menyebarkan tariqat beliau yang mulia, al Muhammadiah al Ahmadiah dan paling masyhur disebut al Ahmadiah al Idrisiah. Tariqat ini didirikan atas dasar ketaqwaan kepada Allah ـ, penghayatan terhadap makna-makna Kitab Allah dan beramal dengan Sunnah Rasulullah. Oleh kerana itu, beliau menegaskan :Tariqatku ialah al Quran dan Sunnah.
Tariqatnya telah tersebar luas pada zamannya dan dikenali di kebanyakan negara islam yang pernah di masuli oleh Sayyid Ahmad ibn Idris dan kader-kader yang diutuskannya. Dari tariqah ini, tertubuhnya banyak tariqat yang masyhur pada hari ini, seperti:

1.Tariqah al Sanusiah di Libya:Diasaskan oleh Sayyid Muhammad ibn Ali al Sanusi
2.Tariqah al Khatmiah di Sudan:Diasaskan oleh Sayyid Muhammad Uthman al Mirghani
3.Tariqah al Madaniah di Morocco:Diasaskan oleh Sayyid Syeikh Muhammad Hasan Zofir al Madani.

Sayyid Ahmad ibn Idris menggariskan manhaj yang tertentu di dalam menjayakan kelangsungan dakwahnya menyeru kepada jalan Allah ـ.Manhaj-manhaj tersebut sentiasa diserapkan di dalam seluruh madrasah sufinya. Secara ringkasnya, manhaj da’wahnya terdiri daripada 8 prinsip utama:
Konsep Islah Ummah (Memperbaiki Umat) yang diagendakan oleh Sayyid Ahmad ibn Idris menjangkau ke seluruh dunia islam. Dalam program tersebut, beliau mengembalikan umat Islam kepada sumber perundangan Islam yang utama iaitu al Quran dan al Sunnah serta mengajak mereka bermujahadah untuk memperbaiki zahir dan batin. Beliau pernah berkata kepada muridnya: Saya suka apabila sesuatu kebaikan itu dikecapi oleh setiap manusia. Mendengarnya, muridnya Syeikh Ibrahim al Rasyid bertanya kehairanan: Adakah sehingga kepada orang kafir? Kata Sayyid Ahmad ibn Idris: Ya!Saya suka sekiranya Allah ـ juga memberikan hidayahNya kepada mereka.

Sesungguhnya, gagasan inilah yang telah berjaya meroboh dan menembus tembok perkauman yang begitu menular dan menebal pada masa itu.
Beliau pandai dalam memilih anak muridnya yang sesuai sebagai kader untuk dihantar ke tempat-tempat lain bagi menyambung tugas dakwahnya.Malahan, beliau tidak lupa untuk terus memberikan perhatian dan mengikuti pekembangan mereka dengan menulis surat untuk memberikan suntikan semangat dan kata-kata nasihat dalam urusan dakwah.

Selain itu, cara terpenting yang dilakukannya ialah beliau sendiri berusaha menyampaikan pengajian dan dakwahnya ke seluruh pelusuk dunia Islam yang dilaluinya ataupun yang disinggahinya selama beberapa hari.
Sayyid ahmad ibn Idris س amat menekankan dari segi amalan (sikap-sikap yang baik) di dalam pentarbiahan beliau. Ia terbahagi kepada beberapa bahagian, seperti yang telah diterangkan oleh beliau sendiri di dalam risalah karangan beliau yang bertajuk al Qawaid (Kaedah-kaedah) yang telah dicetak beberapa kali.

Di antara kaedah-kaedah yang diperbicarakan adalah:
a) Muhasabah
-apabila kita hendak melakukan atau memperkatakan sesuatu hendaklah berfikir dahulu natijah daripada perkara tersebut samada ia baik ataupun buruk supaya apabila berada di padang Mahsyar kelak ,ketika Allah  ـ menyoal akan perbuatan kita tersebut,kita boleh menjawabnya dengan yakin.
b) Mendapat keredhaan Allah ـ
-melakukan setiap perkara hanya untuk mendapatkan keredhaan Allah ـ. Maka,dengan sikap sebegini setiap perbuatannya akan dilakukan dengan berhati-hati dan tekun. Lantas, terbitlah ikhlas di dalam segala amalannya.
c) Rahmat
-memandang setiap muslimin itu dengan kasih sayang tanpa mengira darjatnya ataupun bangsanya.
d) Kemuliaan Akhlak
-apa sahaja perkara baik yang kita inginkan terjadi pada diri kita, perlulah dibuat pada setiap makhluk Allah yang lain. Sesungguhnya Allah ـ akan memberi balasan kepada hambaNya mengikut sikap dan akhlak pergaulannya terhadap manusia yang lain.

Zaman Sayyid Ahmad ibn Idris merupakan zaman kebangkitan penyebaran Islam yang bertembung dengan penyebaran Agama Kristian. Di sinilah letaknya rahsia di sebalik tujuan penghantaran anak muridnya al Mirgahni ke kawasan Timur Sudan dan Euthopia, untuk menyeru manusia kepada Islam yang pada waktu itu berlaku perlawanan yang hebat di antara penganut Agama Kristian dengan Islam.

Dengan usaha yang dilakukan oleh al Mirgahni, maka beribu-ribu penganut ajaran penyembah berhala telah memeluk Islam dan terselamat daripada menjadi penganut Agama Kristian.

Sayyid Ahmad ibn Idris dan anak-anak muridnya juga memasuki kawasan perkampungan dan pedalaman di samping mengambil berat tentang keperluan dan kemudahan kehidupan mereka. Dengan cara mendekati kehidupan mereka ini, maka senanglah bagi Sayyid Ahmad ibn Idris untuk mengubah kehidupan mereka, seterusnya menerima dakwah yang diusahakannya.

Pendekatan ini lebih kerap dilakukan oleh Sayyid Ahmad ibn Idris pada peringkat terakhir kehidupannya.Beliau sendiri pergi memasuki kawasan selatan Mesir dan berpindah dari satu kampung ke satu kampung selama lima tahun dan akhirnya beliau mengakhiri hidupnya di daerah Asir sebuah kawasan berbukit-bukau yang didiami oleh orang-orang Badawi.

Sayyid Ahmad ibn Idris membina pusat pembangunan Islam untuk pelbagai kegunaan seperti tugas-tugas dakwah, pengajaran, penghidupan dan jihad. Usaha ini telah diteruskan oleh anak-anak muridnya. Mereka menyebarkan dakwah dengan membina tempat-tempat untuk dijadikan sebagai markaz penyebaran ilmu di kebanyakan tempat di dunia islam.

Beliau tidak pernah menggunakan senjata sebagai suatu alternatif untuk berdakwah melainkan dengan jalan aman dan berhikmah.
Di antara kata-kata yang pernah diungkapkan kepada anak-anak muridnya:
Sekiranya kamu mampu untuk tidak luput walau satu nafas dari nafas-nafas kamu melainkan mengingati Allah ـ,maka lakukanlah.

Sumbangan beliau di dalam bidang dakwah amatlah besar kerana melalui methode dakwah beliau, berjuta-juta manusia memasuki Islam, ramai anak murid beliau menjadi ulama’ besar di zaman mereka, banyak pergolakan di sesetengah negara Islam dapat dileraikan  serta banyak lagi impak yang berlaku melalui dakwah beliau.

Segalanya adalah kerana asbab tariqat yang di bawa oleh beliau serta strategi dakwahnya yang amat efisyen pada zaman tersebut. Jadi dapat disimpulkan bahawa sumbangan besar beliau adalah berdasarkan jalan sufiyyah yang menekankan aspek pentarbiahan rohani, makrifah dan ilmu.

Asal-usul Tariqat Ahmadiah (Idrisiyah)

Sayyid Ahmad ibn Idris pada asalnya tidak mengambil sebarang tariqat sehinggalah beliau mendapat kepercayaan dan keizinan mengajar daripada gurunya-gurunya. Ini membuktikan bahawa sebelum beliau mengambil tariqah, beliau sudah menjadi seorang yang alim dan pakar dalam ilmu agama.
Beliau telah menerima banyak tariqat,antaranya adalah:

1) al Khidiriah al ‘Aziziah yang diterima daripada Sayyid Abdul Wahhab al Tazi al Hasani
2) al Syazuliah yang diterima daripada Sayyid Abu al Qasim al Wazir al Ghazi
3) al Khalwatiah yang diterima daripada al Arif billah Syeikh Hasan Bik al Qinaei

Sebelum beliau belajar dengan Sayyid Abdul Wahhab al Tazi, beliau belajar dengan Sayyid Muhammad al Majidiri. Beliau merupakan ulama’ yang masyhur di Syanqit dan sering ulang alik ke Fas. Sayyid Ahmad ibn Idris mengambil peluang tersebut untuk belajar dengan beliau. Sayyid Ahmad ibn Idris juga telah mempelajari beberapa kitab hadis dan kitab-kitab lain serta menerima ijazah Hizb al Saifi dan Tariqah al Syazuliah.

Kemudian  beliau belajar pula dengan Sayyid Abdul Wahhab al Tazi yang merupakan guru kepada Sayyid Muhammad al Majidiri.Tergolong dalam golongan mu’ammarin (Orang yang mempunyai usia yang panjang) kerana usianya menjangkau hampir 130 tahun. Selepas kewafatannya,Sayyid Ahmad ibn Idris ingin berguru dengan sahabat Sayyid Abdul Wahhab al Tazi, Sayyid Abdullah yang merupakan seorang arifin yang tinggi darjatnya. Beliau pun bermunajat dan beristikharah kepada Allah ـ agar diberikan petunjuk. Akhirnya, beliau tidak ditaqdirkan oleh Allah ـ untuk berguru dengan Sayyid Abdullah tetapi berguru dengan Sayyid Abu al Qasim al Ghazi yang merupakan seorang wali Allah. Semasa belajar dengan beliau, Sayyid Ahmad ibn Idrisس mendapat pengetahuan yang luas tentang tariqat.

Selepas kewafatan Sayyid Abu al Qasim, beliau berdoa kepada Allah ـ, agar ditunjukkan kepadanya seorang syeikh murabbi sama ada di timur atau pun dibarat. Beliau berkata:berkhidmat kepada guru-guru bagi saya adalah satu keuntungan yang besar. Saya menyangka bahawa saya tidak akan berhenti daripada berguru dengan seorang guru demi seorang guru, tetapi Allah ـ telah mengilhamkan kepada saya bahawa tiada lagi guru yang boleh memberikan manfaat kepada saya selepas ini melainkan al Quran. Maka selepas itu, saya pun menghabiskan masa selama beberapa tahun dengan hanya membaca al Quran dan mengkaji serta meneliti isi kandungannya. Selepas itu, Rasulullah ص mempersaudarakan saya dengan al Quran dan memerintahkan saya supaya mengajar apa sahaja ilmu-ilmu dan rahsia-rahsia yang saya perolehi.”

Oleh yang demikian, apabila Sayyid Ahmad ibn Idris ditanya tentang sesuatu daripada ayat al quran, maka beliau akan menerangkan tentang hakikat-hakikat dan kehalusan makna-makna al Quran dengan penerangan yang melebihi tahap tahap pemikiran seorang manusia dan tidak dapat ditandingi oleh ulama’ yang lain.

Setelah itu, Sayyid Ahmad ibn Idris dipertemukan dengan Rasulullah SAW secara jaga yang menjadi detik permulaan beliau menisbahkan nama tariqatnya kepada namanya sendiri, iaitu Tariqat al Ahmadiah al Muhammadiah.

Sayyid Ahmad ibn Idris wafat pada 21 Rejab 1253 Hijrah bersamaan 1837 Masihi pada malam Sabtu di antara Maghrib dan Isyak .Ada pendapat mengatakan beliau wafat di atas riba anak muridnya, Sayyid Ibrahim al Rasyid. Sayyid al Soleh al Syeikh Ahmad Uthman al ‘Uqaili dilantik untuk memandikan jenazahnya. Al Allamah al Wali Sayyid Yahya ibn Muhsin al Ni’ami al Husaini menyembahyangkan jenazahnya di atas permintaan anakandanya Sayyid Muhammad ibn Ahmad ibn Idris. Beliau dikebumikan di Sabya yang merupakan Tanah Yaman (Sekarang di bawah kuasa kerajaan Saudi).

Semenjak dari dulu lagi, kebanyakan ahli masyarakat memandang status ulama’ Tasawwuf hanya sebagai ahli ibadah dan mendidik anak-anak murid hanya untuk beribadah. Keilmuan mereka juga dibataskan hanya dalam ruang lingkup ibadah yang tidak berdasarkan dalil yang sohih, malah banyak menjurus kepada ilham dan mimpi serta meninggalkan medan perjuangan.

Mereka sebenarnya tidak nampak dan masih kabur terhadap realiti yang sebenarnya. Menyingkap kepada faktor sejarah Islam yang makin disepikan, ramai di kalangan ulama’ tasawuf merupakan pejuang dan pendakwah yang hebat. Malahan lebih hebat daripada itu, mereka membenamkan diri dalam arena perjuangan menegakkan kesucian kalimah Allah ـ dengan mengajak umat kearah kebenaran dan kedamaian.

Sayyid Ahmad ibn Idris sendiri mengakhiri riwayat kehidupannya di Yaman ketika sedang berdakwah di sana, sedangkan beliau berasal dari kota Fas, Morocco.

Ramai dari kalangan ulama’ Tasawuf mempunyai kehebatan yang tinggi dalam bidang keilmuan ahl Feqah yang tidak membidangi ilmu Tasawuf pada zamannya.

 Dan salah satu peninggalan beliau adalah Sholawat 'adhimiyah. Yang masyhur dikalangan para habaib dan muhibbin
Berikut ini Sholawat 'adhimiyah 


صلوات عظمية لسيد أحمد بن إدريس رضي الله تعالى عنه

                                                   بسم الله الرحمن الرحيم  

اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ  بِنُورِ وَجْهِ اللهِ الْعَظِيْمِ, الَّذِى مَلأَ أَرْكَانِ عَرْشِ اللهِ الْعَظِيْمِ, أنْ تُصَلِّيَ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ذِى الْقَدْرِ 

الْعَظِيْمِ, وَعَلَى آلِ نَبِيِّ اللهِ الْعَظِيْمِ, بِقَدْرِ عَظَمَةِ ذَاتِ اللهِ الْعَظِيْمِ, فِي كُلِّ لَمْحَةٍ وَنَفَسٍ عَدَدَمَا فِى عِلْمِ اللهِ  الْعَظِيْمِ, صَلاَةً

 دَائِمَةً بِدَوَامِ اللهِ  الْعَظِيْمِ, تَعْظِيْمًا لِحَقِّكَ يَامَوْلاَنَا يَا مُحَمَّد يا أحمد يا ابوالقاسم  يَاذَا الْخُلُقِ الْعَظِيْمِ, وَسَلِّمْ عَلَيْهِ  وَعَلَى آلِهِ

 مِثْلَ ذَلِكَ, وَاجْمَعْ بَيْنِى وَبَيْنَهُ كَمَا جَمَعْتَ بَيْنَ الرُّوحِ وَالنَّفْسِ, ظَاهِرًا وَبَاطِنًا, يَقْظَةً وَمَنَامًا, وَاجْعَلْهُ يَارَبِّ رُوْحًا لِذَاتِى

 مِنْ جَمِيْعِ الْوُجُوهِ فِى الدُّنْيَا قَبْلَ اْلآخِرَةِ يَاعَظِيْمُ. 

Alloohumma innii as-aluka binuuri wajhillaahil ‘azhiim, alladzii mala`a arkaana ‘arsyillaahil ‘azhiim, waqaamat bihii ‘awaalimulloohil ‘azhiim, an tushalliya ‘alaa sayyidinaa muham-madin dzil qadril ‘azhiim, wa ‘alaa aali nabiyyillaahil ‘azhiim biqadri ‘azhamati dzaa-tillaahil ‘azhiim, fii kulli lamhatin wanafasin ‘adada maa fii ‘ilmillaahil ‘azhiim. Shalaatan daa-imatan bidawaamillaahil ‘azhiim, ta’zhiiman lihaqqika yaa maulaanaa, yaa muhammad, yaa dzal khuluqil ‘azhiim, wasallim ‘alaihi wa ‘alaa aalihii mitsla dzaalik. Wajma’ bainii wabainahuu kamaa jama’ta bainar-ruuhi wan-nafsi zhaa-hiran wabaathinan, yaqzhatan wamanaaman. Waj’alhu yaa rabbi ruuhan lidzaatii min jamii’ail wujuuhi fiddunyaa qablal aakhirati yaa ‘azhiim.

Artinya : Ya Allah! Aku memohon kepada-Mu dengan perantaraan Nur ‘Wajah’ Allah yang Agung, yang memenuhi tiang-tiang penyanggah ‘arasy Allah Yang Maha Agung; yang dengan (perantaraan Nur Allah tersebut) terciptalah seluruh alam semesta Allah Yang Maha Agung. Kiranya Engkau melimpahkan rahmat ta’zhim kepada junjungan kita Nabi Muhammad yang memiliki kedudukan yang agung, dan juga kepada keluarga Nabi Allah yang besar, berkat kedudukan Keagungan Dzat Allah Yang Maha Agung. Shalawat yang terus menerus berkat Keabadian Alah Yang Maha Agung, sebagai Pengagungan terhadap Hak-hak-Mu, wahai Tuhan kami. Wahai Muhammad! Wahai Pemilik budi pekerti yang agung! Dan limpahkan salam sejahtera kepada beliau dan keluarganya seperti itu. Kumpulkanlah antara aku dan beliau, sebagaimana Engkau kumpulkan antara ruh dan jiwa, zhahir dan bathin, bangun dan tidur. Serta jadikanlah beliau, wahai Tuhanku, sebagai ruh bagi jasadku dari seluruh segi di dunia sebelum akhirat, Wahai Yang  Maha Agung   

Beberapa riwayat tentang Sholawat 'Adzimiyah

Sayyid Habib Al-Haddar Muhammad Al-Haddar mengatakan : " Barang siapa membaca shalawat Azhimiyyah 3 kali, maka dia akan mimpi bertemu nabi SAW ".

Sayyid Muhammad Alwi al-Maliki berkata : "
Barang siapa membacanya sebanyak 7 kali
sebelum waktu shubuh, maka ia dapat berguna untuk mimpi bertemu Nabi SAW". 

Habib Ahmad bin Hasan Ra. berkata: " Aku
memberi salah seorang sadah (keturunan ahlul bait) ijazah untuk membaca sholawat ini, setelah beliau meninggal dunia, aku mimpi bertemu dengannya, ia berkata kepadaku : 'ketika jasadku diletakkan di kubur, datang makhluk yang menakutkan dari alam barzakh. Sholawat Agung (Azhimiyyah) ini melindungiku hingga lenyaplah rasa takut dari hatiku".

Ada sebuah peristiwa menakjubkan sehubungan dengan shalawat ini . Al-Arif billah Habib Abu Bakar bin Abdullah 'Atthas memperoleh shalawat ini dari sayyid Ahmad bin Idris secara langsung .

beliau lalu menulis shalawat ini dan menyimpannya dalam tas pakaian. sewaktu
berlayar dilaut , seorang darwis ahli sir batin dan kasyaf melihat cahaya keluar dari tas Habib Abu Bakar hingga ke langit. Ia lalu memberitahukan apa yang dilihatnya kepada Habib Au Bakar.
habib abu Bakar berkata kepadanya, " Tas ku ini hanya berisi pakaian dan shalawat". habib Abu Bakar lalu menunjukan sholawat itu kepada si Darwisy.

Sayid Ahmad Syarif as-Sanusi Ra. meriwayatkan
bahwa Sayid Muhammad bin Ali as-Sanusi Ra. suatu ketika menerangkan keutamaan membaca shalawat ‘Azhimiyyah, bahwa sesungguhnya membaca Shalawat ‘Azhimiyyah sekali menandingi bacaan Kitab Shalawat Dala-ilul khairat sebanyak 33.333 kali. Ditanyakan mengapa demikian? Karena keutamaan Shalawat Azhimiyyah itu disebabkan keutamaan para Guru-guru Ra. (yang meriwayatkannya).

Sholawat Masyisyiyah Syaikh Abdussalam


Nama lengkap Syaikh Ibnu Masyisy adalah Sayidina Syaikh. Abu Abdillah Abdussalam Ibn Masyisy Ibn Abi Bakar Ibn Ali Ibn Hurmah Ibn Isa Ibn Salam Ibn Mizwar Ibn Ali Ibn Haidarah Ibn Muhammad Ibn Idris al-Azhar (almatsana) Ibn Idris al-Akbar Ibn Abdullah al-Kamil Ibn al-Hasan al-Mutsanna Ibn al-Hasan Ibn Ali bin Abi Thalib suami Fatimah az-Zahra putri Rasulullah. 
Syaikh Ibnu Masyisy lahir pada tahun 559 H. Wafat pada tahun 662 H. 

Beliau merupakan maha guru dari 3 wali Qutub; Sayyid Ibrahim al-Dasuqiy, Sayyid Ahmad al-Badawiy dan Syaikh Abul Hasan al-Syadzilliy Alhasany

Dhabit (catatan) lafaz Masyisy, ada yang membacanya dengan huruf Ba menggantikan Mim, menjadi Basyisy yang dalam bahasa Maziniyah berarti seorang pelayan yang memiliki kecerdesan luar biasa.

Ibnu Masyisy belajar membaca, menulis dan menghafal al-Qur’an di Kuttab (tempat yang digunakan untuk mengajarkan anak-anak kecil membaca, menulis dan menghafal al-Qur’an) dan dia telah hafal al-Qur’an sejak berumur kurang dari 12 tahun kemudian pergi menuntut ilmu. Syaikh Ibnu Masyisy mumpuni dalam bidang ilmu juga memiliki kezuhudan yang tinggi, Allah menyatukan dalam dirinya dua kemulian, dunia dan Agama, serta menjaga keutamaan keyakinan yang haqiqi. Dan Ibnu Masyisy mendapatkan keberhasilan atas kesungguhan kemauan dan cita-citanya, seorang yang tidak pernah menyimpang dari jalan syari’at sehelai rambut pun, berpegang teguh pada Agama dan menyampaikan keutamaan-keutamaannya.

Pada hari beliau dilahirkan, syaikh Abdul Qadir al-Jilaniy mendengar suara hatif (bisikan ruhani); “Ya syaikh Abdul Qadir, cermatilah keadaanmu kepada penduduk kota maroko, sesungguhnya yang akan menjadi wali Qutub di kota tersebut telah dilahirkan.


Syaikh Ibnu Masyisy memiliki kesungguhan dan kemauan yang keras dalam menuntut ilmu serta menjaga aurad  (bacaan-bacaan dzikir dan do’a) sehingga dia sampai kepada jalan menuju ma’rifah kepada Allah, maka Ibnu Masyisy mumpuni dalam bidang ilmu juga mendapatkan puncak kezuhudan. Di antara guru-gurunya dalam bidang ilmu pengetahuan adalah Syaikh Ahmad yang di juluki (aqtharaan), dimakamkan di daerah Abraj dekat pintu Tazah. 

Di antara para gurunya dalam bidang tasawwuf Syaikh Abdurrahman al-Madaniy yang terkenal dengan az-Zayyaat, dari beliau Ibnu Masyisy belajar tentang ilmu mua’amalah dengan masyarakat yang sumbernya berakhlak sesuai dengan akhlak Rasulullah sehingga dari ilmu tersebut Ibnu Masyisy mendapatkan yang lebih banyak.

Barang kali, penyebab tidak terlalu banyak warisan peningalan Syaikh Abdussalam Ibn Masyisy, meskipun kedududakannya tinggi. Salah satu murid beliau adalah Imam Abu al-Hasan as-Syaziliy, mengatakan: “Bahwa Syaikh Ibn Masyisy ulama yang masturul Hal (sangat tertutup) dan tidak ingin di kenal oleh manusia, di antara do’anya “Ya Allah aku mohon kepada-Mu agar makhluk berpaling dariku sehingga tidak ada tempat kembali bagiku selain kepada-Mu“. Allah mengabulkan permohonan Syaikh Ibnu Masyisy tersebut karena sangat ketertutupannya itu sampai tidak ada yang mengenal beliau kecuali Syaikh Abu al-Hasan as-Syaziliy yang sebuah thariqah dinisbahkan kepadanya. 

Adapun beberapa peninggalan ilmiyah Syaikh Ibnu Masyisy yang sampai kepada kita melalui muridnya Syaikh Abu al-Hasan as-Syaziliy adalah sekumpulan nasehat yang mengagumkan dengan ungkapan yang bersih, jernih selaras dengan al-Qur’an dan as-Sunnah, di antaranya adalah: “Syaikh Abu al-Hasan as-Syaziliy berkata: “Guruku mewasiatkan kepadaku dan dia berkata:” Jangan kamu langkahkan kedua kakimu kecuali kamu hanya mengharap balasan dari Allah, janganlah kamu duduk kecuali kamu merasa aman dari maksiat kepada Allah dan jangan kamu berteman kecuali dia dapat menolongmu untuk ta’at kepada Allah“.

Dan Ibnu Masyisy berkata secara langsung kepada Abu al-Hasan as-Syaziliy: Senantiasalah kamu suci dari rasa ragu dan dari kotoran dunia, ketika kamu dalam keadaan kotor maka bersucilah, ketika kamu mulai cenderung kepada syahwat dunia maka perbaikilah dengan bertaubat, jangan sampai kamu dirusak dan ditipu hawa nafsu, maka dari itu senantiasalah kamu merasa dekat kepada Allah dengan penuh ketundukan dan ketulusan hati.

Salah satu teks penting yang sampai kepada kita dari Syaikh Abdussalam Ibn Masyisy adalah teks “shalawat Masyisyiah”, yaitu sebuah teks shalawat yang unik jika kata-katanya itu berbaur atau diucapkan oleh ruh maka akan membuat pemilik ruh tersebut terasa melayang di udara dari keluhuran dan keindahan alam malakut. Dan teks tersebut merupakan titik perhatian para pensyarah (komentator).

Banyak ulama yang ambil bagian dalam memberikan syarh (komentar) atas shalawat Masyisyiyah di antaranya: Imam Ahmad Ibn Ajibah, Syaikh Ahmad al-Shawiy al-Malikiy dan Syaikh Abdullah Ibn Muhammad al-Ghumariy.

Penyebab Imam Ibnu Masyisy keluar dari khalwatnya menentang Ibnu Abi al-Thawaajin al-Kattamiy seorang penyihir yang mengaku nabi, beliau telah mempengaruhi sebagian orang pada masanya, dan melakukan perlawanan atas dia dan para pengikutnya dengan logika dan dalil-dalil syar’i baik ucapan dan perbuatan dengan serangan atau perlawanan yang keras, mereka memotivasi untuk melakukan tipu daya dan persekutuan untuk membunuhnya, maka ia mengutus sebuah kelompok kepada Syaikh itu untuk menjebak beliau sehingga beliau turun dari khalwatnya untuk berwudhu dan shalat subuh dan di sanalah mereka membunuhnya pada tahun 662 H, semoga Allah merahmati dengan rahmat yang luas, dan mengumpulkan kami bersama dengan beliau ditempat yang diridhai Allah.

Beliau memiliki karya berbentuk tulisan yang berupa buku kumpulan refleksi tentang kehidupan beragama dan politik pada masanya ,serta pidato terkenal Nabi Muhammad (Kitab tasilya) yang ditulis ulang dan dikomentari oleh Syeh Ahmad ibn Ajiba (1747-1809),seorang ulama besar Maroko Abad 18. Selain itu, Ia adalah penulis dari sholawat indah dan keramat  yang sangat terkenal, yaitu Sholawat Masyisyiyah yang sering diwiridkan dipesantren pesantren Nusantara.

Di Maroko ,sholawat ini masih lestari dan sering dibacakan secara berjama’ah di masjid masjid, zawiyah sufiyah sampai seringkali  terdengar di radio radio kerajaan. Dan ini adalah upaya baik Kerajaan Maroko dalam melestarikan karya ulama’ agar tidak tergerus masa ,sekaligus upaya pengingat masyarakat untuk selalu bersholawat ,dan salam kepada Junjungan Kanjeng Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi wasallam.

Sholawat Masyisyiyah

Untuk menghindari gangguan ghaib, terlebih gangguan Tuyul, santet dll maka di antara SHOLAWAT yang ampuh adalah dengan membaca

“Sholawat Masyisyiyah”,

disamping sholawat tersebut mempunyai Fadhilah yang luar biasa, Sholawat Masyisyiyah juga memiliki keistimewaan,.

Barangsiapa yang membaca Sholawat Masyisyiyah 10 kali, maka Insyaallah urusan rizkinya akan di mudahkan oleh Allah,.

Untuk menangkal gangguan thuyul, ada beberapa kaifiyah dalam membaca Sholwat tersebut,.

di antara kaifiyahnya adalah dibaca setelah menunaikan Sholat Subuh sebanyak Tuju kali di dalam rumah, selanjutnya sebagai berikut :


1. Bertawasul atas Nabi Muhammad Shalallahu ‘Alaihi wasalam

2. Bertawasul atas Syaikh Abdul Qodir Al Jilani

3. Bertawasul atas Syaikh ‘Abdis Salam bin Masyisy Alhasny

4. Kemudian membaca Sholawat Masyisyiyah sebanyak 7 kali,. 

Adapun Sholawatnya adalah sebagai berikut 


بسم الله الرحمن الرحيم 
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مَنْ مِنْهُ انْشَقَّتِ اْلاَسْرَارُ.وَانْفَلَقَتِ اْلاَنْوَارُ.  وَفِيْهِ ارْتَقَتِ الْحَقَائِقُ . وَتَنَزَلَتْ عُلُومُ سَيِّدِنَا اٰدَمَ عَلَيْهِ السّلاَ م فَاَعْجَزَالْخَلاَئِقُ . وَلَهُ تَضَاءَلَتِ الْفُهُومُ فَلَمْ يُدْرِكْهُ مِنَّا سَابِقٌ وَلاَ لاَحِقٌ . فَرِيَاضُ الْمَلَكُوْتِ بِزَهْرِ جَمَالِهِ مُوْنِقَةٌ . وَحِيَاضُ الْجَبَرُوْتِ بِفَيْضِ اَنْوَارِهِ مُتَدَفِّقَةٌ . وَلاَ شَيْئَ اِلاَّهُوَ مَنُوْط اِذْ لَوْلاَ الْوَاسِطَةٌ لَذَهَبَ كَمَا قِيْلَ الْمَوْسُوْط . صَلاَةً تَلِيْقُ بِكَ مِنْكَ اِلَيْهِ كَمَا هُوَ اَهْلُهُ . اَللَّهُمَّ اِنَّهُ سِرُّكَ الْجَامِعُ الدَّالُّ عَلَيْكَ وَحِجَابُكَ اْلاَعْظَمُ اْلقَائِمُ لَكَ بَيْنَ يَدَيْكَ . اَللَّهُمَّ أَلْحِقْنِى بِنَسَبِهِ . وَحَقِّقْنِىْ بِحَسَبِهِ . وَعَرِّفْنِىْ اِيَّاهُ مَعْرِفَةً اَسْلَمُ بِهَا مِن مَوَارِدِ الْجَهْلِ . وَاَكْرَعُ بِهَا مِنْ مَوَارِدِ الْفَضْلِ . وَاحْمِلْنِىْ عَلَى سَبِيْلِهِ إِلَى حَضْرَتِكَ حَمْلاً مَحْفُوْفًا بِنُصْرَتِكَ . وَاقْذِفْ بِىْ عَلَى الْبَاطِلِ فَأَدْمَغَهُ . وَزُجَّ بِىْ فِيْ بِحَارِ اْلاَحَدِيَّة . وَنْشُلْنِيْ مِنْ اَوْحَالِِ التَّوْحِيْدِ . وَأَغْرِقْنِيْ فِيْ عَيْنِ بَحْرِ الْوَحْدَةِ حَتَّى لاَأَرَى وَلاَ اَسْمَعَ وَلاَ اَجِدَ وَلاَ اُحِسَّ اِلاَّ بِهَا . وَاجْعَلْ حِجَابَ اْلاَعْظَمَ حَيَاةَ رُوْحِىْ وَرُوْحَهُ سِرَّ حَقِيْقَتِىْ وَحَقِيْقَتَهُ جَامِعَ عَوَالِمِيْ بِتَحْقِيْقِ الْحَقِّ اْلاَوَّلِ . يَا اَوَّلُ يَاآخِرُ يَاظَاهِرُ يَا باَطِنُ . اِسْمَعْ نِدَائِى بِمَا سَمِعْتَ بِهِ نِدَاءَ عَبْدِكَ زَكَرِيَّا عَلَيْهِ السّلاَمُ . وَانْصُرْنِيْ بِكَ لَكَ . وَاَيِّدْنِيِْ بِكَ لَكَ . وَاجْمَعْ بَيْنِىْ وَبَيْنَكَ وَحُلْ بَيْنِىْ وَبَيْنَ غَيْرِكَ . اَللهُ اللهُ اللهُ . إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآَنَ لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ . رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَداً . إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا . صَلَوَاتُ اللهِ وَسَلاَمُهُ وَتَحِيَّاتُهُ وَرَحْمَاتُهُ وَبرَكَاتُهُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِىِّ الأُمِّىِّ وَعَلَى آلِه وَصَحْبِهِ عَدَدَ الشَّفْعِ وَالْوَتْرِ وَعَدَدَ كَلِمَاتِ اللهِ التَّامَّاتِ الْمُبَارَكَاتِ سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ وَسَلامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رب العالمين 

Penjelasan:

Dalam kitab Afdhalush Shalawat 'Alaa Sayyidis Saadaat dijelaskan mengenai shalawat masyisiyah sebagai berikut:

 هذه صلاة سيدي عبد السلام بن مشيش وهي من أفضل الصيغ المشهورة ذات الفضل العظيم. قال العلامة السيد محمد عابدين صاحب حاشية الدر في ثبته صلاة الشيخ الإمام القطب العارف بالله تعالى والدال عليه ذي الطريقة السنية المستقيمة والأحوال السنية العظيمة شريف النسب وأصيل الحسب سيدنا ومولانا السيد الشريف عبد السلام بن بشيش يقال بالباء في أوله وبالميم الحسني المغربي التي أولها اللهم صلى على من منه انشقت الأسرار وانفلقت الأنوار الخ

Artinya: 

"Shalawat di atas ini merupakan shalawat milik Sayyidi asy-Syaikh Abdus Salaam ibn Masyisy dan ia merupakan salah satu di antara sighat shalawat yang paling utama dan terkenal serta memiliki keutamaan yang agung. As-Sayyid Muhammad Abidin, penulis Hasyiyah ad-durr dalam catatannya yang diberikan untuk mengomentarai shalawat ini mengatakan, "Pemilik shalawat ini merupakan seorang imam yang Mengenal Allah, pemilik jalan yang luhur dan lurus, yang bertahtakan ketulusan dan keagungan, berasal dari keturunan yang terhormat, junjungan kami, Sayyidina wa Maulana As-Sayyid Asy-Syarif Abdussalaam bin Basyisy atau al-Masyisy al-hasani al-Maghribi, shalawat tersebut yaitu: Allaahumma Shalli 'Alaa Man Minhun Syaqqatil Asraar wan falaqatil anwar dan seterusnya.

Cara Pengamalan

Cara mengamalkan Shalawat Masyisiyah bisa bermacam-macam disesuaikan dengan ijazah yang kita terima dari ulama yang secara khusus memberikan ijazah shalawat tersebut kepada kita. Adapun admin sendiri mendapatkan ijazah khusus untuk shalawat masyisiyah ini dari Syaikh Thaifur yang waktu pengamalannya yaitu setelah shalat Dzuhur sebanyak 1x dilanjutkan membaca shalawat fatih sebanyak 100 x. Adapun dalam kitab Afdhalush Shalawat 'Alaa Sayyidis Saadaat disebutkan salah satu cara pengamalan Syaikh Ahmad an-Nakhli sebagai berikut:

قد أوردها الشهاب أحمد النخلي وتلميذه الشهاب المنيني في ثبتيهما وذكر النخلي أنه أخذها عن الشيخ أحمد البابلي والشيخ عيسى الثعالبي قال وأمراني أن أقرأها بعد صلاة الصبح مرة وبعد صلاة المغرب مرة قال ورأيت في بعض التعاليق تقرأ ثلاث مرات بعد الصبح وبعد المغرب وبعد العشاء وفي قراءتها من الأسرار ومن الأنوار ما لا يعلم حقيقته إلا الله تعالى وبقراءتها المدد الإلهي والفتح البراني ولم يزل قارئها بصدق وإخلاص مشروح الصدر ميسر الأمر محفوظا بحفظ الله تعالى من جميع الآفات والبليات والأمراض الظاهرة والباطنة منصوراً على جميع الأعداء مؤيداً بتأييد الله العظيم في جميع أموره ملحوظاً بعين عناية الله الكريم الوهاب وعناية رسوله صلى الله تعالى عليه وعلى الآل والأصحاب وتظهر فائدتها بالمداومة عليها مع الصدق والإخلاص والتقوى ومن يطع الله ورسوله ويخش الله ويتقه فأولئك هم الفائزون ا.ه. وقد زاد بعض أكابر العارفين من مشايخ الطريقة الشاذلية فيها زيادات شريفة مزجها بها وجعلها وظيفة يقرؤها أهل طريقته العلية صباحاً ومساء نفعنا الله بهم. 

Artinya: "Syaikh Ahmad an-Nakhili dan muridnya, Asy-Syihab al-Manini menyebutkan shalawat ini di dalam makalah mereka. An-Nakhili menyebutkan bahwa ia menerima shalawat ini dari Syaikh Ahmad al-Babili dan Syaikh Isa ats-Tsa'alibi. Ia berkata, "Beliau menyuruhku untuk membacanya setelah shalat subuh satu kali dan setelah shalat maghrib satu kali." Ia melanjutkan, "Dan aku lihat dalam beberapa tulisan, bahwa shalawat ini dibaca masing-masing 3 kali, setelah shalat subuh, maghrib dan isya'. Di dalam membacanya terkandung beberapa rahasia dan cahaya pencerahan yang hakikatnya hanya diketahui oleh Allah. Dan dengan membacanya pula karunia-karunia ketuhanan dan pencerahan rabbani akan tergapai. orang yang mengamalkannya akan senantisa jujur dan ikhlas, hatinya senantiasa lapang dan urusannya dimudahkan, terlindung dalam penjagaan Allah dari semua bencana, kerusakan dan dari segala macam penyakit, lahir dan batin, dibantu dalam mengalahkan musuh dengan kekuatan Allah; segala urusannya dimudahkan dengan mendapatkan inayah dari Allah, Dzat Yang Maha Pemurah lagi Maha Pemberi, dan inayah dari rasulNya, semoga shalawat dan salam tercurahkan kepadanya dan kepada keluarga dan sahabat-sahabatnya. Faidahnya akan tampak dengan mengamalkannya secara rutin dengan tulus, ikhlas dan takwa, "Dan barangsiapa yang taat kepada Allah dan rasulNya, takut kepada Allah dan bertakwa kepadaNya, maka mereka adalah orang-orang yang mendapat kemenangan." Sebagian pemuka tarekat Syadziliyah menambahkan bacaan-bacaan pada shalawat ini, lalu mereka menjadikannya sebagai wiridan wajib bagi pengikut tarekat yang mulia ini, pada waktu-waktu pagi dan sore. Semoga Allah melimpahkan manfaatNya kepada kita. Amiin

Kesultanan Fathoni


Kerajaan Langkasuka
Wilayah  Asia Tenggaara merupakan daerah yang amat luas, berisiskan daerah kepulauan yang membentang dari timur ke barat. Laut merupakan wilayah  yang mendominasi daerah ini. Tercatat terdapat dua imperium besar yang berkuasa di wilayah ini seperti  Majapahit dan Sriwijaya dua kerajaan besar di-era Hindu-Buddha diwilayah Asia Tenggara.

Hindu-Buddha merupakan agama manyoritas dipeluk oleh penduduk Asia Tenggara. Keberadaan Sriwijaya dan Majapahit yang merupakan Imperium besar yang berada di selatan Asia Tenggara yang telah banyak di ketahui oleh khalayak banyak orang.

Namun jika di katakan Langkasuka orang akan berpikir apa itu ? ternyata Langkasuka merupakan sebuah kerajaan yang berada di wilayah utara Malaysia dan selatan dari Thailand,  hal ini berdasarkan tesis yang ditulis Wiphusana Kalimanee, yang menulis langkasuka merukan kerajaan yang berada di wilayah patani sekarang berdasarkan peninggalan arkeologinya pada abad ke-7M.

Kerajaan Langkasuka merupakan kerajaan yang memperaktikan agama Budha brahamana. Pada abad  ke-9M, Langkasuka masuk kewilayah teritorial Sriwijaya yang berpusat di Sumatra, dan menjadikan Langkasuka sebagai teritori agama Buddha.

Langkasuka merupakan daerah penting yang memungkinkan Sriwijaya untuk menjadikan wilayah taklukannya, Mengikut catatan pelawat-pelawat China yang membuat perhubungan dengan negeri-negeri Asia Tenggara pada abad kedua Masehi sebuah negeri bernama 鏑ang-ya-shiu atau Langkasuka (Paul Wheatley 1961, 387-412) sudahpun wujud ketika itu. 

Berdasarkan catatan tersebut ahli-ahli sejarah Eropa percaya bahwa negeri Langkasuka yang terletak di pantai timur Semenanjung Tanah Melayu antara Senggora (Songkhla) dan Kelantan itu adalah lokasi asal negeri Patani. Adalah dipercayai bahwa Ibu Kota Negara pada masa itu terletak di sekitar daerah Yarang. Patani adalah sebuah kerajaan yang termaju di Semenanjung Tanah Melayu dan sebuah pelabuhan yang penting sejak kurun ke-8 Masehi kerana Teluk Langkasuka (Teluk Patani sekarang) sangat sesuai dijadikan tempat kapal-kapal dagang berlabuh dan berlindung dari pada musim angin  ribut tengkujuh. Paul Wheatly menjelaskan bahwa kerajaan Langkasuka menguasai jalan perdagangan timur-barat melalui Segenting Krajaan dan kekuasaannya meliputi kawasan Semenanjung sehingga ke Teluk Benggala. 

Kerajaan Melayu Langkasuka ada hingga menjelang abad ketiga belas dan diganti oleh Kerajaan Melayu Patani.

  Dengan demikian eksistensi kerajaan langkasuka amat penting disamping keberadaan  pelabuhannya yang telah eksis sejak abad ke-8 masehi. Yang mendorong keberdaan kerajaan Langkasuka.

B.      Pertemuan Langkasuka dengan Islam

Keberdaan Langksasuka telah berdampak pada hadirnya berbagai bangsa, hadirnya pedagang arab yang masuk ke wilayah patani di perkirakan sejak abad ke-10 atau abad 11 M. namun demikian Kesultanan Islam baru hadir di sekitar abad ke 15 M sesudah jatuhnya Kerajaan Malaka. kedatangan pedagang ini di karenakan Langkasuka merupakan daerah pelabuhan yang maju sejak abad ke-6 atas dasar hubungan Langkasuka dengan China khususnya kerajaan Funan.

Dengan demikian kehadiran Islam merupakan bukan hal yang baru bagi Kerajaan  Langkasuka, terlebih hubungan antara Langkasuka dan Campa yang telah menjadikan Islam sebagai agama sejak abad ke-11 dan 12 M amat dekat berdasarkan pertalian keluarga. Hal ini menyatakan pertemuan Islam dengan Patani di mulai sejak lama selain dengan pedagang arab tetapi juga telah melalui hubungan dengan Campa berdasarkan pertalian keluarga. 

Sedangkan dalam Ensiklopedi Tematis Dunia Islam, Asia Tenggara, mengatakan bahwa Islam masuk di Thailand diperkirakan pada Abad ke-10 atau ke-11. di kawasan Thailand Selatan sekarang atau tepatnya di daerah Pattani. Islam-pun masuk ke daerah Pattani melalui pedagang-pedagang muslim dari Arab dan India. karena daerah Pattani  merupakan daerah yang maju dan strategis untuk disinggahi.

Namun demikian perjalanan panjang menuju kesultanan islam cukup panjang membutuhkan waktu 300 tahun atau 3 abad setelak islam masuk kedaerah ini.

C.      Faktor Pendukung Kehadiran Islam di Langkasuka

Seperti yang di singgung oleh penulis diatas, dapat dikatakan kehadiran Islam merupakan suatu yang tidak datang dengan sekejap datang bagai lampu listrik yang  di tekan stop kontaknya namun dapat di gambarkan sebagai berikut :

·     Demografi wilayah Patani yang merupakan daerah pesisir berteluk.
·     Keberadaan Langkasuka yang merupakan kerajaan yang terkenal sejak abad ke-6 M
·     Keberadaan pelabuhan perlidungan dari musim angin kengtujuh
·     Kedatangan Pedagang Arab dan India Muslim
·     Hubungan kekerabatan dengan Campa yang teah terlebih dahulu memeluk   Islam.


KESULTANAN  PATANI 
A.      Lahirnya Kesultanan Patani

Hindu-Buddha yang menjadi agama mayoritas kerajaan-kerajaan nusanatra hingga abad ke-12 berdampak pada sempitnya ruang gerak penyebaran Islam keseluruh kepulauan nusanatara.

Keberadaan Patani yang berada di semenajung melayu serta dekatnya wilayah ini dengan Negeri Siam  dan jauh dari wilayah yang telah menyatakan Islam sebagai agama Negara, penulis memprediksi sebagai hal yang menghambat pembukaan wilayah Patani sebagai wilayah Kesultanan Islam.

Namun demikian keberadaan masyarakat Islam di wilayah Patani  telah ada sekitar abad ke 11 M. hal ini didukung dengan peryataan Zambari A. Malek yang menyatakan bahwa meskipun  Kesultanan Patani baru berdiri sejak abad ke-15 namun sebagian masyarat Patani telah memeluk agama Islam 300 tahun sebelumnya.

 Mengenai awal berdirinya Kesultanan Patani  bermula dari kontak buhungan yang dilakukan Kesultanan Pasai. Hal ini terdapat tulisan dalam hikayat patani yang menjelaskan awal mula terbentuknya Kesultanan Patani, dalam tulisannya tersebut di terangkan bahwa ketika Raja Patani yang bernama Phaya Tu Nakpa sakit ia mengadakan sayembara untuk kesembuhannya dan berjanji akan dijadikan sang menantu raja karena raja memilki seorang putri dan dua orang putra, jika berhasil menyembuhakan penyakitnya.

Sayembarapun terdengar oleh sesorang yang berasal dari Pasai, ia bernamaSyekh Sa’id pada kesempatan itu ia berjanji akan menyembuhkan sang Raja dengan syarat agar Raja siap menerima Islam sebagai agamanya. Rajapun mau memenuhi syarat itu dan pada akhirnya Raja sembuh namun demiian Raja mengingkari perjanjiannya dan pada akhirnya Raja sakit kembali hingga tiga kali ia merasa sakit pada sakitnya yang kedua ia juga mencari Syekh Said namun Syekh Sa’id kamu telah ingkar janji hal itu yang menyebabkan kesembuhanmu yang singkat, perjajnjianpun  di buat kembali namun pada sakitnya kali inipun ia masih ingkar pada akhirnya ia pun sakit kembali.

Pada sakit yang ketiga iapun mencari Syekh Said kembali namun demikian Syekh Said kembali menjelasakan akan ingkar janji yang dilakukan sang Raja pada akhirnya perjanjianpun dibuat. Pada sakit yang ketiganya ini Raja benar mengikuti apa yang di peranjajikan yang kemundian Rajapun memeluk Islam. Masuknya Raja keagama Islam serentak di ikuti oleh penduduk Patani yang berkeyakinan bahwa Agama Raja adalah agama rakyat namun masyarakat Patani yang berada di kejauhan belum menyataka Islam. Dengan Islamnya Raja, rajapun mengganti namanya dengan nama Sultan Ismail  Syah Zillullah Fil- Alam. Dan setelah itu Sultan memohon agar tiga anaknya juga di berikan nama.

Anak pertama Sultan Kerub Pacai Paina di beri nama : Sultan Mudhaffar Syahanak kedua Siti Aisyah dan anak ketiganya di beri Nama Sultan Mansur Syah. Setelah peristiwa itu Sheikh Said di berikan sebidang tanah  untuk rumahnya dan sekaligus sebagai pusat agama yang di berinama Kampung Pasai yang hingga kini daerah kampung Pasai masih ada di daerah Patani.

Demikianlah dengan peritiwa itu terjadi yang menandakan kehadiran sebagai kekuatan baru Kerajaan Patani kearah kegemilangan Kesultanan Islam Patani.

B.      Aspek yang Mendorong Lahirnya Kesultanan Patani

Melihat kronologis yang digambarkan terdapat aspek-aspek yang mendukung Islamnya Raja Patani, diantaranya :
·                 Petemuan wilayah Patani yang telah lama dengan Islam
·                 Sayembara Raja
·                 Hubungan dengan Pasai
·                 Kepandaian Syaekh Said

C.      Sultan-Sultanat Patani
a.   Pase Awal  Kesultanan Patani

Eksistensi awal berdirinya Kesultanan Patani ditandai dengan keinginan Phaya Tu Nakpamenjadikan Islam sebagai asas Negara yang di rundingkan dibalai kerajaan kepada abdi dalam kraton. Yang hasilnya keinginan Raja tersebut di akomodir oleh seluruh rakyatnya yang akhirnya dengan upacara yang ringkas berubahlah system Kerajaan menjadi Kesultanan Patani.

Setelah pernyataan Keislaman Raja Phaya Tu Nakpa dengan di bantu kehadiran Sheikh Said dari Pasai kemudian hal pertama yang dilakukan Sultan Ismail Syah 1500-1530, adalah melakukan hubungan yang baik dengan Negara tetangganya Kesultanan Malaka yang pada waktu Itu di pimpin oleh Sultan Mahmud Syah (1488-1511). Hubungan yang dilakukan dengan mengirim Ukun Pola /Sultan Mansur Syah bertemu dengan Sultan Mahmud.

Peristiwa ini di sambut baik oleh Sultan Malaka dengan memberi balasan yang baik berupa di berikanya Gendang, Nobat serta Kitab yang di bingkis untuk dibawa kembali ke Patani.

Hubungan bilateral terjalin baik hingga kekalahan Kesultanan Malaka atas Portugis yang datang dan berhasil memberi pengaruh pada Kesultanan Malaka. jatuhnya Malaka ketangan Portugis  mulai berimbas pada kedatangan Portugis ke-Patani kehadiran Portugis di wilayah Patani  dengan menyerang Pelabuhan Patani yang mengakibatkan hubungan yang renggang antara Patani dengan Potugis.

Namun hubungan ini tidak berlanjut lama Portugis dan Patani pada akhirnya sekitar tahun 1535 hubungan tersebut terjain baik kembali. Pada era Sultan Ismail Syah ini yang juga amat memikirkan tentang keamanan Negara di buktikan dengan di ciptakanya tiga Meriam yang dianataranya adalah Meriam Seri Patani, Seri Negeri dan Mahalela. Hal ini menandai bahwa pada era Sultan Ismail Syah ia amat menjaga stablitas keamanan dalam negeri dengan menjaga Hasil Sumberdaya Alam untuk digunakan untuk kepentingan Negara.

Sultan Muzaffar Syah (1530-1564M), setelah pada masa ayahnya yang melakukan hubungan dengan kesultanan malaka pada masanya ia melakukan hubungan dengan Kerajaan Siam pada masa Raja Maha Chakrapat (1548-1569M). Hubungan dilakukan dengan kunjungan Muzaffar ke Siam selama dua Bulan lamanya seteah sekian lama ia memohon izin untuk pulang dan di hadiahi 60 orang tawanan Pegu,Burma dan 100 orang Tawanan Lan Xang, Laos untuk dibawah pulang robongan Patani.

Dengan peristiwa tersebut terjalinlah hubungan yang baik anatara Patani dengan Kerajaan Siam. Sekitar tahun 1560M hubungan  itu terjalin masih baik dimana tatkala diserangnya Kerajaan Siam oleh Kerajaan Burma Patani berkehendak mengirim bantuan dengan mengadakan 200 buah perahu dan 1000 orang pejuang dan 100 wanita untuk membantu Siam. Namun sesampainya di Siam Pasukan yang dibawa oleh Sultan Muzaffar Syah malah berubah pikiran untuk menyerang Ayuthaia peristiwa ini di sebut dengan Mahrum ke Siam. Peristiwa ini memang cukup mencengangkan dimana sekali dalam perjalan Kesultanan Patani yang berhasil Masuk kewilayah Siam dan Menyerang Ibukotanya.

Pada perkembanagan selajutnya tapuk kepemimpinan Kesultanan Patani dipimpin oleh adik dari Sultan Muzaffar Syah,Sultan Mansur Syah1564-1572M. era kepemimpinannya diiringi dengan rekontruksi hubungan Kesultanan Patani dengan Kerajaan Siam setelah peristiwa Mahrum ke Siam. Dimulai dengan mengirim duta kepada Kerajaan Siam dari anak Seikh Syafiuddin untuk memulai hubungan yang baru dengan Kerajaan Siam hubungan itu berjalan baik kembali dan ahkirnya hubungan Bilateral kedua Negara berjalan lancar. Setelah itu tak lama setelah delapan tahun memerintah Sultan Mansur Syah Meninggal dunia dan digantikan oleh anak dari kakanya yang bernama Sultan Patik Siam 1572-1573M. yang baru berusia Sembilan Tahun yang pada akhirnya mati terbunuh kalangan kerajaan sendiri. Sepeninggalnya Sultan Patik Siam Patani dipimpin oleh Sultan Bahadur Syah 1573-1584M. anak dari Sultan Mansur Syah memimpin ketika berumur sepuluh tahun namun berakhir sama degan terbunuh  oleh saudara sebapak dari sultan sendiri yang terhasut oleh kalangan kerajaan.

b.    Patani Masa Sultanat

Dengan habisnya keturunan laki-laki dari para sultan, Kesultanan Patani mengalami benturan dengan system pemerintahan yang mengharuskan keturunan laki-lakilah yang boleh menjadi peimpin di Kesultanan.

Namun demikian Dalam keadaan tersebut para pembesar negeri berdialog dan akhirnya memilih salah satu dari tiga keturunan Sultan Mansur Syah yang merupakan Perempuan. Masa kepemimpinan Pemerintahan Perempuan ini di catat sebagai puncak kejayaan Kesultanan Patani.
 
Zaman keemasan  ini berlangsung ketika diperintah oleh empat orang Raja perempuan yaituRaja Hijau  (1584-1616), Raja Biru (1616-1624), Raja Ungu (1624-1635)  dan Raja Kuning (1635-1651). Patani pada zaman Ratu-ratu sangat makmur  dan kaya.  Patani muncul sebagai pusat perdagangan penting dan menjadi pintu masuk bagi para pedagang yang hendak pergi ke Cina dimana saat  itn Patani memiliki hubungan perdagangan dengan semua  negeri di Asia Tenggara. Selain besar dalam kekuatan ekonomi Patani juga ditunjang oleh kestabilan politik  dalam negeri yang membuat Patani dihormati oleh negari-negeri  seberang mereka seperti kerajaan di semenanjung Melayu Pahang dan Johor Baru, termasnk kerajaan Ayudhya. Perdagangan Patani  terus meluas hingga mencapai daerah-daerah nusantara; Palembang, Aceh, Batam, Batavia (Jakarta), Makasar hingga  Ternaate.

Masa kepemimpinan Raja Hijau di ditandai dengan pembangunan ssosial-ekonomi dengan menciptakan galian terusan dan usaha menawarkan di Sungai Jembatan Kedi guna dipergunakan untuk minum dan pertanian. Selain itu, dibangun juga budidaya ikan melalui empang atau kolam perniagaan juga merupakan hal yang diutamakan. Hal ini, menurut Ferdinan Mendez Pinton pada tahun 1958, terdapat pedagang dari Jepang yang menguasai perdagangan di Patani. Pada tahun 1952, hubungan diplomatik antara Jepang dan Patani diperkuat dengan kiriman barang-barang dan surat resmi dari Maharaja Shogun Tokugawa Yeyashu (1542-1616) melalui hubungan diplomatik dan kunjungan balasan dari Raja Hijau ke Jepang.

Tak hanya dengan Jepang hubungan Patani pun dijalin dengan Belanda dimulai pada 7 November 1601 melalui Yakob Van Nek. Hubungan diplomatik terjalin hingga 1631 dengan pengarah-pengarah Belanda di Patani, pengarah terakhir Belanda yang bernama Germane Fredrickksz Druijf. Selain itu juga, hubungan Patani dijalani dengan Inggris pada tanggal 22 Juni 1612 oleh pelaut Inggris yang bernama Peter W. Floris yang mengaku telah membawa surat resmi dari James I, Raja Inggris. Hubungan ini terjalin hingga 1623 dengan pengarah terakhir Inggris di Pattani yang bernama Jhon Jourdian Jr.

Pada tahun 1616, Raja Hijau meninggal dan digantikan olehRaja Biru yang memimpin hingga tahun 1624. Ketika itu Raja Biru berumur 50 tahun dan ia memimpin selama 9 tahun, masa kepemimpinanya dia telah berjasa dengan memperbaiki Terusan Tambangan. Selanjutnya pada masa ini terjadi persaingan antara Inggris dan Belanda di Pattani. Yang dimulai pada 14 Desember 1618 kapal Belanda ditawan oleh angkatan laut Sir Thomas Dell yang diakhiri dengan penutupan Bandar Loji Belanda di Patani pada tanggal 1 Januari 1623. Setelah masa kepemimpinan Raja Biru digantikan oleh adiknya  Raja Ungu (1624-1635). Semasa kepemimpinannya ia lebih berhubungan dekat dengan Kesultananan Melayu dan lebih memusuhi Siam yang menyebabkan peperangan besar semasa Raja Pranang Chao Yang.

Pada kelanjutannya ternyata Belanda dan Kerajaan Siam bersekutu untuk menguasai Patani. Pada tanggal 16 Mei 1634 dilancarkan serangan ke Patani atas persekutuan Siam-Belanda di karenakan perbekalan tentara Siam yang kurang membuat mereka mundur ke wilayah Singgora. Pada tahun 1636 Siam melancarkan serangan kembali, namun peperangan ini diakhiri dengan perjanjian damai. Setelah itu pada tanggal 6 Agustus 1636 terdapat perwakilan dari Patani ke Siam untuk perjanjian damai antara Patani dan Siam dan akhirnya hubungan bilateral terjalin kembali. Setelah peristiwa panjang tadi, Raja Ungu meninggal dan digantikan oleh Raja Kuning yang memimpin antara tahun 1635-1686. Pada masa kepemimpinan Raja Kuning, dia lebih mengutamakan usaha dalam negerinya dengan mendirikan Sarekat Perdagangan Diraja Pattani. Hubungan baik dilalukan dengan baik oleh Raja Kerajaan Patani Dan Kesultanan Johor. Menjelang akhir pemerintahan Raja Kuning kegemilangan Imperium Melayu Islam mengalami kemunduran. Selain kemelut politik di dalam akibat perselingkuhan dengan Penari istana selain itu terdapat persengketaan dengan negeri siam, karena usia dari Raja Kuning telah tua akhirnya Raja Kuning mundur dan berlindung di Kota Jimbal. ketika itu dipimpin oleh Sakti I Indera Atau Long Betong Raja Patani Klantan. Selanjutnya Raja Kuning pun mangkat dan mengakhiri Seri Wangsa penggagas Kesultanan Patani.

c.     Kesultanan Patani Di bawah Dinasti Kelantan

Seperti yang telah disingung diatas bahwa setelah wafatnya Raja Kuning menandai habisnya sari wangsa keturunan dari penggagas Kesultanan Islam Patani dari Phaya Tu Nakpa. Namun demikian eksistensi Kesultanan Patani tidak terhenti sampai disitu.

Berdasarkan perundingan yang dilakukan oleh para pembesar Kesultanan Patani setelah menimbang tidak adanya keturunan yang pas untuk meminpin Kesultanan Patani pada akhirnya diputuskan bahwa keturunan dari Raja-raja Kelantan yang tinggal di Kampung Raja Bakal untuk menggantikan Raja Kuning untuk memimpin Kesulatanan Patani.

Hal yang demikian menandakan dimulainya Dinasti Kelantan memimpin Kesultanan Patani, awal mula   kepemimpinan Dinasti Kelantan dipimpin olehRaja Bakar dan selanjutnya Raja Mas Kelantan yang memimpin patani beberapa tahun dan pada perkembangan selanjutnya kepemimpinan dipegang oleh putranya setelah wafatnya Raja Mas Kelantan. Yaitu Raja Mas Jayam namun ia tidak meninggalkan seorang pewaris tahta, musyawarah pembesarpun dilakukan dan memilih Sultan Muhamad  memimpin Kesultanan Patani.

Pada masa awal tiga Raja Kelantan, keadaan kesultanan sangatlah tenang dan aman tidak pernah diserang oleh musuh-musuhnya terutama orang-orang Siam Thai akan tetapi  kesultanan mengalami kemunduruan di bidang perniagaan dimana ketika Patani Di Pimpin oleh para Seri Wangsa Pelabuhan di patani diisi oleh para saudagar dari Eropa dan hanya di isi oleh Sauadagar dari China, Arab Jepang serta India Muslim.

Kontak fisik dengan negeri Siam tidak terjadi selama kepemimpinan raja-raja tersebut dikarenakan terdapat serangan Burma terhadap Siam anatar tahun 1767-1776 M.  setelah masa perang berlangsung  Raja Muda Siam berniat mengirim utusan kepada Patani namun Sultan Muhammad telah mempersiapkan diri untuk menolak kehendak Raja Siam tersebut.

Hal ini memacing perperangan /kontak langsung antara  Siam dengan Patani namun persiapan Sultan Muhamad yang kurang baik dari segi Peralatan tempur dan Sumber daya manusia menyebabkan kalahnya Kesultanan Patani atas Siam dan setelah itu Undang-undang kesultanan berganti dengan perunadang-undangan Siam. Dan menentukan seorang Sultan yang bernama Tengku Lamidin. Hal ini menandai Hak Penuh Siam atas Patani. 

Meskipun demikian Sultan Lamidin yang diangkat oleh Siam itu memiliki rasa nasionalisme yang tinggi atas tanah kelahirannya yang telah terjajah bangasa Siam hingga pada tahun 1789   Sultan Lamidin Mengutus utusanya kepada Raja Annam (Vietnam) untuk berkerjasama melawan Siam namun surat yang dikiriim oleh utusanya malah di berikan kepada Raja Siam yang mengakibatkan Marahnya Raja Siam dan pada akhirnya pada tahun 1791 Patani mendaat serangan kembali oleh Kerajaan Siam dan akhirnya mengalami kekalahan. Dan akhirnya Siam memilih pembesar melayu Patani kembali yaitu Datuk Pangkalan sebagai pemipin Dipatani.

Datuk Pangkalanpun membelot dari aturan yang telah ditetapkan Siam dan pada akhirnya Patani mengalami Kekalahan dan pada perlawanan ini pula menadai berakhirnya kepemimpinan bangsa melayu atas Patani karena setelah itu kerajaan Siam menaruh orang Siam untuk pemimpin Patani yang bernama Nai Khuan Sai.
Pada perkembaangn selajutnya untuk memecah kosentrasi persatuan Bangsa kesutanan Patani. Patani dibagi menjadi enam wilayah yang masing masing memiliki pemimpin diantaranya .

1.       Tuan Sulong diangkat menjadi Raja Patani di tempatkan di Kota  Griseik.
2.       Tuan Nik diangkata menjadi Raja Nongiek ditemapatkan di Kota Nongchik.
3.       Tuan Mansur diangkat menjadi Raja Reman ditempatkan di Kota Baharu.
4.       Tuan Jalur diangkat menjadi Raja Jalur ditempatkan di Kota Jala
5.       Nik Dah  diangkat menjadi Raja Legeh ditempatkan di Kota Legeh
6.       Nik Dih diangkat menjadi Raja Sai ditempatkan di Kota Jerenga. 

INTEGRASI KESULTANAN PATANI KEPADA KERAJAAN SIAM

A.      Kesultanan Patani Setelah Masa Datuk Pangkalan

Seperti yang telah penulis Paparkan eksisitensi Kesultanan Patani berakhir dengan hilangnya otoritas Kesultanan Patani dalam memilih sultannya. Terpilihnya Sultan  Lamidin sebagai pemimpin Patani telah menjadi kesalahan bagi Siam karena pemimpin yang baru dipilih oleh Siam tersebut tidak  membawa postif bagi pemerintah Siam di Patani karena  Datuk Lahmidin memberontak terhadap Siam denggan bantuan dari Raja Annam (Islam) dan bantuan Okphaya Cho so dan dibantu Syaikh Abdul Kamal ( Ulama dari Makkah) untuk menyerang  tentara siam namun meengami kegagalan dan memperburuk keadaan Patani.

Karena setelah itu Patani  dipimpin kembali oleh orang yang dipilih langsung dari Kerajaan Siam. Datuk Pangkalan namun setelah terpilihnya Datuk Pangkalan juga melancarkan pemberontakan yang akhirnya patani dipecah kedalam tujuh wilayah administrative guna mencegah    konsentrasi pemberotakan terhadap kerajaan Siam.

Tidak puas menguasai wilayah Patani, pada tahun 1821, Siam kemudian menyerang pula Kedah dan memaksa Sultan Abdullah  - raja Patani, melarikan diri ke Pulang Pinang. 

Tujuan dari  penyerangan hi adalah untuk mengurangi kekuasaan  dan pengaruh Melayu  di wilayah  Patani.  Kenyataan  ini mengakibatkan kekosongan jabatan  raja di Patani. Pada masa tahun  1817 hingga tahun 1842, Patani telah diperintah oleh sekurang-kurangnya dua orang Raja Melayu. Orang yang pertama memegang jawatan  itu ialah Tuan Sulong,  anak Raja Bendahara Kelantan,  Long Jenal. Tuan Sulong  yang bergelar Haji memegang jabatan  hingga tahun  1832. Tuan  Sulong kemudian disingkirkan karena  terlibat dalam kebangkitan anti-Siam dalam tahun 1831. Gerakan anti-Siam mendorong pihak kerajaan melakukan upaya-upaya penyingkiran raja dan tokoh Patani yang bertujuan tetap membuat kerajaan  Patani dalam  suasana kacau  yang pada akhirnya melemahkan  kekuatan- kekuatan sentrifugal anti-Siam agar tidak dapat bergerak leluasa.

Situasi Patani semakin  terpojok dm dipinggirkan dengan diadakannya perjanjian antara pihak  kerajaan  Inggris dengan Kerajan Siam dalam hal pembagian wilayah. Situasi politik regional akibat adanya kolonisasi Eropa di wilayah Asia mendorong Siam kemudian mendekonstruksi wilayah kekuasaan  mereka untuk membendung arus imperialis yang ingin menguasai wilayah Semenanjung. Terlebih wilayah seperti Klantan, Kedah, Trengganu, dan patani yang dinilai amat baik untuk wilayah pelabuhan eonomi dan pangkalan perang Inggris.

Tak mau berdamapak panjang akibat sengketa Inggris dan Siam pada Akhirnya Inggris Memberikan  hak atas Patani melalui perjanjian Inggris Siam pada tahun 1902.


1. Sejarah

Pattani adalah negeri Melayu yang terletak di tanah genting Kra, selatan Thailand. Saat ini, daerah yang dulu disebut Pattani ini telah terpecah menjadi 3 propinsi, yaitu Pattani, Yala dan Narathiwat. Istilah Pattani yang dipakai dalam tulisan ini merujuk pada Pattani di masa lalu, saat belum dipecah menjadi tiga propinsi. Di era kejayaan Sriwijaya, Pattani dan kerajaan-kerajaan kecil lainnya yang terdapat di daerah Semenanjung Melayu dan Sumatera berada dalam kekuasaan Sriwijaya.  Dari abad ke-7 M hingga awal abad ke-13 M, Sriwijaya menguasai jalur pedagangan di Selat Malaka, dan menarik pajak dari para pedagang yang lewat dan berdagang d kawasan itu.

Pada abad ke-11 M, Islam sudah mulai tersebar luas di Pattani. Seiring perkembangan, kemudian Raja Pattani, Phya Tu Antara masuk Islam dan berganti nama menjadi Sultan Ismail Syah Zhillullah fi al-Ardl. Pengislaman Raja Phya Tu Antara dilakukan oleh seorang ulama dari Pasai, Aceh, bernama Syaikh Said.

Pada abad ke-13 M, Pattani ditaklukkan oleh kerajaan Ayuthaya. Namun, kemenangan Ayuthaya menaklukkan Pattani ini hanya berlaku secara militer, secara sosial budaya, masyarakat Pattani tetap tidak terpengaruh dengan kebudayaan Budha Ayuthaya.

Pendudukan Ayuthaya atas Pattani tidak berlangsung lama. Pada abad ke-14 M, kerajaan Pattani telah independen dan berhasil mengembangkan diri menjadi kerajaan yang besar dan maju. Pada abad ke-15, hampir keseluruhan wilayah Pattani telah memeluk agama Islam. Dalam perkembangannya, kemudian banyak lahir ulama-ulama besar dari daerah ini, di antaranya adalah Syaikh Daud al-Fattani. Dengan tersebarnya Islam secara luas di Pattani, maka kemudian terbentuk dua wilayah kebudayaan di kawasan tanah genting Kra, yang dibedakan oleh dua agama: Islam dan Budha.

Pada tahun 1785 M, Pasukan Siam (Ayuthaya) di bawah pimpinan Phraya Chakri kembali menyerang Pattani. Menurut catatan sejarah rakyat Pattani, serangan pada tahun 1785 M ini merupakan serangan Ayuthaya yang kelima. Empat kali serangan sebelumnya selalu dipatahkan Pattani, sehingga Pattani berhasil mempertahankan wilayahnya. Perang yang kelima ini berlangsung dalam waktu lama, walaupun akhirnya Pattani mengalami kekalahan pada bulan November 1786 M. Kekalahan ini benar-benar menghancurkan harkat dan martabat rakyat dan kerajaan Pattani. Saat itu, berdasarkan cerita dalam Hikayat Kerajaan Melayu Pattani, digambarkan kebrutalan pasukanSiam terhadap rakyat Pattani. 

Tindakan pertama yang dilakukan oleh tentara Siam adalah menangkap dan membunuh orang-orang Pattani yang tidak bersenjata, termasuk perempuan dan anak-anak. Seluruh harta benda dan senjata mereka rampas, istana sultan mereka bakar hingga rata dengan tanah, dan sistem kesultanan mereka hapuskan. Selanjutnya, tentara Siam membuat sistem pemerintahan sendiri di Pattani dan menempatkan orang-orang mereka. Setelah semua ini terbentuk, pasukan Siam kembali ke Bangkok dengan membawa banyak tawanan dan senjata.

Seorang pejabat Inggris, Sir Francis Light yang baru tiba di Pulau Pinang, menulis surat bertarikh 12 September 1786 kepada jenderal Inggris Lord Cornwallis di India. Dalam surat itu, Light menceritakan mengenai kekejaman tentara Siam di Pattani. Laki-laki, perempuan dan anak-anak yang tidak berdosa diikat kaki dan tangan mereka, kemudian dihempaskan ke tanah dan diinjak-injak sampai mati dengan gajah.

Bukti-bukti kekejaman tersebut juga dicatat dalam sejarah Thai sendiri, di antaranya buku Phrarachphong sauwadarn Krung Rattanakosin Rama I, yang menceritakan titah Raja Muda Maha Surasinghnath agar para tawanan Melayu, harta benda dan senjata mereka dimasukkan ke dalam kapal perang. Kemudian, para tawanan tersebut dibagi-bagikan pada tiap-tiap negeri. Raja Muda juga melantik Phra Cana, seorang yang bertanggung jawab dalam perang Thai-Pattani, menjadi Chau Muang (gubernur) di Pattani. Selain itu, Raja Muda juga memerintahkan agar tentaranya merampas semua bahan makanan di Pattani untuk dibawa ke Bangkok, sehingga orang Pattani kehabisan bahan makanan dan terpaksa makan sagu.

Menurut Nureeyan Saleh, kekalahan Pattani dalam perang kelima ini disebabkan oleh beberapa faktor yaitu:

Rahasia pertahanan Pattani dibocorkan oleh Nai Can Tong kepada panglima pasukan Thai. Nai Can Tong adalah pegawai istana Pattani keturunan Siam yang mendapat kepercayaan Sultan Pattani, Muhammad. Pengkhianatan Nai Can Thong telah membawa kehancuran total bagi rakyat Pattani.
Mangkatnya Sultan Muhammad ketika perang sedang berlangsung, sehingga semangat orang-orang Pattani jadi menurun.
Jumlah tentara Thai lebih banyak dengan persenjataan yang lebih lengkap.
Demikianlah, setelah sekian lama berperang, akhirnya Pattani dikalahkan oleh Siam. Pada tahun 1826 M, Inggris mengakui kekuasaan Siam atas Pattani. Pada tahun 1902 M, Siam melaksanakan kebijakan Thesaphiban yang menghapus seluruh sistem pemerintahan kesultanan Melayu di Pattani. Sejak penghapusan kesultanan Melayu tersebut, kerajaan Pattani semakin lemah dan tertekan. 

Sebagai response atas kekacauan dan kemunduran yang terjadi selama dalam kekuasaan Siam, pada tahun 1923 M, Tengku Abdul Kadir Kamaruddin, mantan raja kerajaan Melayu Pattani memimpin rakyat melakukan perlawanan untuk membebaskan Pattani dari kekuasaan Siam. Suasana perlawanan yang berlangsung begitu lama menjadikan keadaan bertambah kacau.

Keadaan bertambah buruk ketika Phibul Songkram naik tahta di kerajaan Siam (berkuasa dari tahun 1939 hingga 1944 M). Ia menerapkan kebijakan yang rasialis: Thai Ratanium (negara Thailand hanya untuk rakyat Thailand). Dengan segala cara, Phibul gencar menghapus identitas kemelayuan rakyat Pattani. Saat itu, nama-nama Melayu dan Arab harus diganti dengan nama Thai, bahkan kaum muslim Pattani juga diwajibkan menyembah patung.

Ketika Perang Dunia II meletus, Siam berpihak pada Jepang. Saat itu, Tengku Mahmud Muhyiddin, salah seorang putera mantan raja Pattani, berdinas dalam ketentaraan Inggris dengan pangkay mayor. Ia kemudian membujuk penguasa Inggris di India agar mengambil alih Pattani dan menggabungkannya dengan Semenanjung Melayu. Pada 1 November 1945, sekumpulan tokoh Pattani dipimpin oleh Tengku Abdul Jalil menyampaikan petisi pada Inggris agar empat wilayah di daerah selatan Siam dibebaskan dari kekuasaan Siam dan digabungkan dengan Semenanjung Melayu. 

Dalam perkembangannya, ternyata Inggris tetap menjadikan kepentingan dirinya sendiri sebagai tolok ukur dalam mengambil keputusan. Dengan alasan tergantung pada pasokan beras dari Siam, maka kemudian Inggris memilih tetap mendukung pendudukan Siam atas Pattani. Pada tahun 1909 M, Inggris dan Siam menandatangani perjanjian yang berisi pengakuan Inggris terhadap kekuasaan Siam di Pattani. Dalam perjanjian itu, juga dijelaskan mengenai batas wilayah kerajaan Siam dan Semenanjung Melayu. Garis batas yang disepakati dalam perjanjian tersebut sekarang menjadi daerah batas Malaysia dan Thailand.

2. Silsilah

Berikut ini beberapa orang Sultan yang pernah berkuasa di Pattani, di antaranya:

Sultan Mudhaffar Syah (1540 M)
Sultan Manzur Syah (1564-1572 M)
Sultan patik Siam (1572 M)
Sultan Bahdur (1573 M)
Ratu Raja Ijau (1584 M)
Ratu Raja Biru (1616 M)
Ratu Raja Ungu (1624 M)
Ratu Raja Kuning (1636 M)
3. Periode Pemerintahan

Di samping kemakmuran dan kedamaian, sejarah Pattani juga diwarnai konflik panjang, baik internal maupun eksternal. Berkaitan dengan tahta kerajaan, telah terjadi beberapa kali kekacauan akibat keluarga kerajaan berebut ingin menguasai tahta. Ketika Sultan Manzur Syah meninggal dunia tahun 1572 M, para pewaris kerajaan berebut ingin menguasai tahta, sehingga terjadi konflik berdarah. Dalam konflik tersebut, seluruh ahli waris tahta kerajaan yang laki-laki tewas terbunuh. Sebagai gantinya, maka kemudian naik raja perempuan (ratu). Ratu Ijau merupakan ratu pertama dalam sejarah Pattani, dan dengan sukses, ia berhasil mempersiapkan saudara perempuannya yang lain (Ratu Biru) menggantikannya, dan seterusnya Ratu Ungu dan Kuning.

Berkenaan dengan kekuasaa para ratu ini, seorang pengembara Perancis, Nicholas Gervaise menulis pandangan yang berbeda pada tahun  1860 M. menurutnya, kekuasaan para ratu Pattani tersebut hanya bersifat simbolik. Kekuasaan yang sebenarnya tetap berada di tangan pejabat istana yang laki-laki. Gervaise menulis, walaupun Ratu Ijau adalah penguasa tertinggi kerajaan, namun ia tetap tidak diizinkan oleh para menteri untuk masuk ke dalam ruang-ruang tertentu dalam istana. 

Ini menunjukkan bahwa, kekuasaan ratu sangat lemah. Jika benar ratu Ijau sangat lemah, pertanyaannya adalah: bagaimana ia bisa mempersiapkan ratu-ratu berikutnya yang menggantikannya? Logikanya, dengan tradisi konflik berebut tahta yang cukup panjang di Pattani, maka, besar kemungkinan para menteri akan berebut tahta ketika Ratu Ijau meninggal dunia. Namun realitanya, Ratu Ijau berhasil mempersiapkan Ratu Biru sebagai sebagai pengganti, dan selanjutnya Ratu Ungu. Realitas ini menunjukkan bahwa, sebenarnya para ratu tersebut memiliki kekuasaan yang besar.   

Selama pemerintahan Ratu Ungu, ia menerapkan kebijakan yang tidak bersahabat dengan Thailand. Pada masa pemerintahannya juga, Pattani berkembang pesat dan rakyatnya hidup aman sejahtera. Sepeninggal Ratu Ungu, anaknya, Ratu Kuning naik tahta menggantikannya. Di masa Ratu Kuning ini, Pattani bersahabat baik dengan Siam, dan Ratu Kuning sempat berkunjung ke Siam pada tahun 1641 M, sebagai simbol persahabatan. Saat itu, Ratu Kuning disambut oleh Raja Prasat Thong. Selama pemerintahan Ratu Kuning, Pattani mencapai zaman keemasannya. Digambarkan, saat itu, perdagangan internasional sangat ramai, sehingga setiap malam pelabuhan Pattani selalu diterangi cahaya lampu dari kapal-kapal pedagang .

Pada tahun 1651 M, Raja Sakti dari Kelantan memaksa Ratu Kuning turun tahta. Ratu Kuning kemudian mengungsi ke Johor, namun, belum sampai ke Johor, ia meninggal dunia di Kampung Pancor, Kelantan. Sepeninggal Ratu Kuning, kekacauan dan konflik kembali terjadi karena adanya perebutan kekuasaan. Keadaan ini meyebabkan Pattani tenggelam dalam kemunduran hingga ditaklukkan oleh Ayuthaya pada pertengahan abad ke-17 M. Sebagai simbol ketundukan tersebut, Pattani setiap tahun harus mengirim Bunga Mas keSiam.
4. Wilayah Kekuasaan

Wilayah kekuasaan Kerajaan Pattani adalah wilayah Pattani, Yala dan Narathiwat. Dulu, wilayah ini dikenal dengan Pattani Raya.

5. Struktur Pemerintahan

Struktur pemerintahan di Pattani tidak berbeda dengan kerajaan-kerajaan yang ada di Semenanjung Melayu. Penguasa tertinggi berada di tangan raja. Untuk menjalankan pemerintahan, raja dibantu oleh para menteri.

6. Kehidupan Sosial-Budaya

Sejarah panjang rakyat Pattani diwarnai perang dan damai; dua keadaan ini datang silih berganti. Namun, apapun kondisinya, ternyata rakyat Pattani tetap memiliki kehidupan sosial budaya yang tidak jauh berbeda dengan kawasan Melayu lainnya. Di Pattani, ternyata juga berkembang berbagai pertunjukan dan permainan rakyat, seperti Makyong, mengarak burung, congkak, wayang kulit Melayu dan seni musik nobat. Bahkan, permainan tradisional masyarakat Budha, yaitu menora, juga digemari oleh masyarakat muslim Pattani. Dalam permainan menora, terdapat unsur ritual, nyanyian, tarian dan lakon. Berkaitan dengan alat-alat musik, yang berkembang luas di masyarakat adalah serunai, nafiri dan rebab. Sebagai bangsa yang dikuasai oleh bangsa lain, di Pattani tetap muncul suatu perlawanan. Perlawanan tersebut terefleksi dalam nyanyian rakyat ketika menidurkan anak (lagu dodoi). Berikut contoh lirik lagu yang bernuansa perlawanan tersebut:

Buah perah buah berangan
Nak taruh dalam timba
Nak geruh batak bangan
Nak lepas gajah gila 

Gajah gila bidu
Lupa tiga dian
Semalam ambo tak tidur
Pasai ambo tengok wayang

Wayang balik pintu
Topeng balik dinding
Zaman musuh Datu
Budak pukul lembing 

Lembing buatan Siam
Tikam badak mati
Zaman musuh siam
Kami tak ada lagi.

 

Doa Nabi Sulaiman Menundukkan Hewan dan Jin

  Nabiyullah Sulaiman  'alaihissalam  (AS) merupakan Nabi dan Rasul pilihan Allah Ta'ala yang dikaruniai kerajaan yang tidak dimilik...